KKK
Korduma kippuvad küsimused
Hooldus- ja terviseteenused
1. Millised meditsiinilised teenused on hooldekodus kohapeal?
Hooldekodu tagab ööpäevaringse järelevalve, terviseseisundi jälgimise ning kliendi nõusolekul perearsti ja meditsiiniõe abi. Igapäevaselt aidatakse ravimite manustamisel ja vajadusel korraldatakse eriarstivisiidid.
2. Kuidas koostatakse ja uuendatakse individuaalset hooldusplaani?
Esmaste dokumentide ja terviseseisundi kirjelduse põhjal koostab vanem-hooldustöötaja koostöös hoolduspersonali ja elaniku või kontaktisikuga individuaalse kava, mis kajastab kliendi abivajadust, raviskeemi ja tegevusi toimetuleku parandamiseks või säilitamiseks. Kava vaadatakse üle vähemalt kord poole aasta jooksul või kohe, kui kliendi seisund oluliselt muutub, kaasates pereliikmed ja perearsti.
3. Kuidas arvestatakse erivajadustega (dieettoit, abivahendid)?
Dieettoitu, potitoole, proteese, karke, rulaatoreid jms pakutakse vastavalt arsti soovitusele. Abivahendite ja retseptiravimite kulud tasub teenuse ostja esitatud kuludokumendi alusel.
4. Milline näeb välja kliendi päevakava ning kui palju jääb vaba aega?
Tüüpiline päevakava algab kell 6 hommikuse hügieeniga ja lõpeb kell 22 öörahuga. Eesmärgistatud tegevused toimuvad enamasti 9.00–13.00 ja 13.30–17.00, pakkudes rohkelt aega individuaalseteks või ühistegevusteks.
5. Kuidas toimub toitlustamine ning kas kasutatakse kodumaist toorainet?
Nelja toidukorra menüüd planeeritakse dietoloogi juhendamisel, arvestades dieetnõudeid ja hooajalist Eesti toorainet, et tagada tasakaalustatud toitumine.
6. Kuidas toimub ravimite käitlemine?
Retseptiravimite ja raviskeemis ette nähtud käsimüügiravimite pakendamise ning eriarstivisiidid korraldab õendustöötaja. Retseptiravimid, pakendamistasu, raviskeemis ette nähtud käsimüügiravimid ning eriarstivisiidid tasub teenuse ostja kuludokumendi alusel.
7. Kui palju saab perekond hooldustegevustes kaasa rääkida?
Klient ja tema perekond (sh teenuse rahastaja, kui see on eraldi isik) osalevad hooldusplaani koostamisel, võivad hooldekodu külastada eelnevalt kokkulepitud ajal ning on igal hetkel teretulnud andma tagasisidet. Vajadusel koostatakse koos personaliga edasised tegevusplaanid kliendi toetamiseks.
Keskkond, turvalisus ja külastamine
8. Millised on külastusreeglid ja mida peaksid lähedased teadma?
Soovituslik külastusaeg: iga päev kell 14.00–19.00
- Väljaspool nimetatud aegu pääseb hoonesse vaid vanemhooldustöötaja või hooldustöötaja loal.
- Eelregistreerimine on kohustuslik – külastus tuleb eelnevalt telefonitsi kokku leppida.
- Haigustunnustega või registreerimata külalisi hoonesse ei lubata.
- Üleriided jäetakse fuajeesse.
9. Mis juhtub, kui klient soovib ajutiselt hooldekodust lahkuda (nt haiglaravi, kodukülastus)?
Enne lahkumist esitab teenuse ostja avalduse; toidupäeva maksumus arvestatakse tasust maha. Ravimid komplekteerib õendustöötaja perioodiks kaasa.
10. Kuidas hooldatakse ja turvatakse kliendi väärisesemeid ja raha?
Soovi korral vormistatakse esemete hoiustamise akt ning väärtasjad paigutatakse hooldekodu seifi. Tubades hoitud väärisesemete kadumise eest hooldekodu ei vastuta.
11. Kuidas tagatakse turvalisus ja väärikas kohtlemine?
Töötajad viibivad kohapeal ööpäevaringselt. Majas kehtivad selged reeglid seoses vägivalla, alkoholi ja ohtlike esemete keeluga. Personali ülesanne on austada iga kliendi privaatsust ja tagada rahumeelne õhkkond.
Reeglite rikkumise korral rakendatakse meetmeid alates noomitusest kuni lepingu lõpetamiseni.
12. Kas klient saab oma tuba isikupärastada?
Võimalusel võib tuppa tuua fotosid, tekstiile ja väikesemõõdulist mööblit, eeldusel et see ei takista liikumist ega evakuatsiooni ning on kooskõlastatud personaliga.
Maksumus, tasumine ja finantseerimine
13. Miks on vajalik teenustasu ettemaks ja millal see tuleb tasuda?
Ettemaks tagab hooldusteenuse katkematu osutamise – teenuse ostja maksab arvel märgitud kuupäevaks kogu kuu teenustasu ette.
14. Kui sageli ja millise sisuga arved mulle saadetakse?
Hooldekodu koostab teenuse maksumuse kalkulatsiooni ja esitab selle arve kujul kord kuus; arvel on eraldi välja toodud teenustasu, võimalikud lisakulud ning maksetähtaeg.
15. Kas hooldustasu võib aasta jooksul muutuda?
Jah, hooldekodu nõukogu võib tasu korrigeerida maksimaalselt üks kord aastas, teatades uuest hinnast kirjalikult vähemalt 30 päeva ette.
16. Mis juhtub, kui maksan arve tähtajast hiljem?
Hilinenud maksetelt lisandub viivis 0,01 % päevas kogu tasumata summalt; kui võlg ületab ühe kuu teenustasu, on hooldekodul õigus leping lõpetada.
17. Kuidas arveldatakse siis, kui klient on ajutiselt haiglas või kodukülastusel?
Ajutise äraoleku ajal arvestatakse teenustasu vastavalt hinnakirjale, millest lahutatakse toidupäeva maksumus, eeldusel, et enne lahkumist esitatakse kirjalik avaldus.
18. Kas ettemakstud raha tagastatakse, kui klient lahkub hooldekodust lõplikult?
Jah. Surma või lepingu lõpetamise korral kannab hooldekodu teenuse ostjale tagasi kõik enammakstud summad. Enammakstud summa tagastamine toimub kooskõlas pärimisseadusega (v.a erijuhtumid).
19. Millised kulud ei kuulu ettemaksu sisse ja tuleb tasuda eraldi?
Teenuse ostja maksab eraldi retseptiravimite, ravimite pakendamistasu, abivahendite (nt proteesid, rulaatorid), eriarstivisiitide, mähkmete, iluteenuste ja transpordi eest.
20. Kas hooldekodu võib tõsta teenustasu erakorraliselt aasta keskel?
Lepingu järgi ei saa tasu muuta sagedamini kui kord aastas; seega erakorralised hinnatõusud aasta jooksul pole lubatud, v.a force majeure’i olukorrad, mille kohta oleks vaja uut kirjalikku kokkulepet.
21. Millised kulud ei sisaldu kuutasus ja tuleb tasuda lisaks?
- retseptiravimid ja nende pakendamise tasu
- raviskeemis ette nähtud käsimüügiravimid
- erivajadusega seotud abivahendid (proteesid, rulaatorid, potitoolid jm)
- eriarstivisiidid ja uuringud
- mähkmed ja muud hooldus-ja hügieenivahendid
- iluteenused (juuksur, maniküür, massaaž)
- transpordikulud (nt sõidud arstile) arsti visiiditasu ja voodipäevatasu
Hooldereform ja kohaliku omavalitsuse panus
22. Kuidas hooldereform (kehtib alates 1. juulist 2023) mõjutab minu maksekohustust?
Kui kliendi hooldusvajadus on ametlikult hinnatud ja vastab hooldusreformi tingimustele, tasub tema rahvastikuregistri järgne kohalik omavalitsus (KOV) hoolduskulud otse hooldekodule.
KOVide makstavad hooldus komponendid on erinevad ning neid saab inimene ise küsida oma elukoha järgsest kohalikust omavalitsusest.
23. Kuidas taotleda, et kohalik omavalitsus maksaks hoolduskulu?
- Pöörduge oma elukoha sotsiaalosakonda ja esitage hooldusvajaduse hindamise taotlus.
- KOV koostab hindamisakti ning langetab otsuse, kas kulu kompenseerida.
- Positiivse otsuse korral sõlmib KOV hooldekoduga kolmepoolse lepingu või kinnitab tasumise ametliku kirjaga.
- Hooldekodu arveldab hoolduskulu osa edaspidi otse KOV-ga.
Leping ja õigusküsimused
24. Millised on lepingu lõpetamise peamised põhjused ja tagajärjed?
Leping võib lõppeda kliendi surma, terviseseisundi järsu halvenemise, pikema maksuvõlgnevuse või kodukorra korduva rikkumise tõttu. Enammakstud summad tagastatakse teenuse ostjale. Enammakstud summa tagastamine toimub kooskõlas pärimisseadusega.